Τι πρέπει να γνωρίζετε για το κακάο

Τι πρέπει να γνωρίζετε για το κακάο

Κακάο σε σκόνη…

  • …υποστηρίζει το ανοσοποιητικό σύστημα.

    Μεταξύ των πολυάριθμων φυσικών φυτικών χρωστικών στη σκόνη κακάο είναι και μερικές που μπορούν να καταπολεμήσουν τους ιούς και να αναστέλλουν τις φλεγμονές.

  • …αυξάνει τη δύναμη του εγκεφάλου.

    Η σκόνη κακάο μπορεί να κάνει θαύματα για τη αμνησία και την έλλειψη συγκέντρωσης. Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι μετά την κατανάλωση κακάο, η ροή του αίματος του εγκεφάλου βελτιώνεται σημαντικά, καθιστώντας τον πιο αποτελεσματικό. Σε ένα επιστημονικό τεστ, οι συμμετέχοντες που ήταν 60 ετών πέτυχαν τη μνήμη των ατόμων ηλικίας 30 έως 40 ετών μέσα σε τρεις μήνες μετά την τακτική κατανάλωση σκόνης κακάο.

  • …σταθεροποιεί το σάκχαρο στο αίμα.

    Πρόσφατες μελέτες δείχνουν ότι η σκόνη κακάο όχι μόνο μπορεί να μειώσει την αρτηριακή πίεση αλλά και να ρυθμίσει τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Ορισμένες φυτικές βαφές (κατεχίνες) είναι κυρίως υπεύθυνες για αυτές τις θετικές επιδράσεις.

  • …προστατεύει τα κύτταρα του σώματος.

    Υπάρχουν περισσότερα αντιοξειδωτικά στην καθαρή σκόνη κακάο παρά στα φρούτα. Αυτές οι δευτερεύουσες φυτικές ενώσεις, χρωστικές, αρωματικές ύλες και τανίνες προστατεύουν τα κύτταρα μας και μπορούν ακόμη και να αποτρέψουν τον καρκίνο. Οι πολυφαινόλες προάγουν επίσης υγιή αιμοφόρα αγγεία.

  • …έχει χαλαρωτικά αποτελέσματα.

    Όσοι έχουν προβλήματα ύπνου συχνά κοιμούνται μετά από ένα φλιτζάνι κακάο. Το μαγνήσιο στη σκόνη κακάο, το οποίο είναι άφθονο στα 414 χιλιοστόγραμμα ανά 100 γραμμάρια, μπορεί γενικά να ανακουφίσει τις κράμπες και την ένταση.

  • …δυναμώνει την καρδιά.

    Όποιος καταναλώνει τακτικά σκόνη κακάο ζει περισσότερο — αρκεί μόνο 1 κουταλάκι του γλυκού κακάο σε σκόνη την ημέρα.

  • …ενισχύει τα οστά.

    Η τακτική κατανάλωση κακάο δεν βοηθά μόνο την καρδιά, τον εγκέφαλο και τα αιμοφόρα αγγεία — ακόμη και ο συνδυασμός 115 χιλιοστόγραμμα ασβεστίου και 656 χιλιοστόγραμμα φωσφόρου σε καθαρή σκόνη κακάο εξασφαλίζει γερά οστά και καλά δόντια. Εάν προστεθεί γάλα με χαμηλά λιπαρά, το θετικό αποτέλεσμα είναι φυσικά ακόμη μεγαλύτερο. Οι αρωματικοί κόκκοι περιέχουν μια μικρή ποσότητα βιταμίνης D2, μιας βιταμίνης που ενισχύει τα οστά και βρίσκεται κυρίως στη μαύρη σοκολάτα και στην καθαρή σκόνη κακάο.

Τι πρέπει να γνωρίζετε για το κακάο

Η πικρή σκόνη από κόκκους κακάο ήταν τόσο δημοφιλής ως μέσο πληρωμής όσο και το χρήμα μεταξύ των Αζτέκων. Ωστόσο, δεν επινόησαν την παραγωγή κακάο, ούτε οι Αζτέκοι ούτε οι Μάγια, αυτοί που καλλιέργησαν φυτά κακάο πρώτοι είναι οι Ολμέκοι, που έζησαν 1.000 χρόνια νωρίτερα στο Μεξικό.

Οι Μάγια και οι Αζτέκοι βελτίωσαν περαιτέρω την καλλιέργεια του κακάο και δημιούργησαν τη σοκολάτα. Στη συνέχεια, το κακάο εισήχθη στην Ευρώπη μέσω του Ισπανού κατακτητή Hernan Cortez, στον οποίο ο θρυλικός ηγεμόνας των Αζτέκων είχε κάνει δώρο ένα φυτό κακάο. Αυτός λοιπόν έφερε αυτό το νόστιμο γαστρονομικό σουβενίρ στην ισπανική κουλτούρα, όπου σύντομα έγινε της μόδας να τσουγκρίζεις ένα κρεμώδες ζεστό υγρό φτιαγμένο με κακάο και νερό, καρυκευμένο με βανίλια ή πιπέρι καγιέν και με γλυκιά γεύση από μέλι ή ζάχαρη.

Αυτή η αρχαία μέθοδος, η οποία χρησιμοποιήθηκε ήδη από τους Μάγια και τους Αζτέκους, είναι σχεδόν αμετάβλητη σήμερα. Οι κόκκοι του φυτού κακάο δεν χρησιμοποιούνται μόνο για να κάνουν τη βάση για ροφήματα, αλλά φυσικά και για κάθε είδους σοκολάτα. 

Η παραγωγή σκόνης κακάο είναι αρκετά περίπλοκη: Καθαρίζουν μηχανικά τους κόκκους κακάο και τους καβουρδίζουν, κάτι που τους δίνει τη γεύση και το σκούρο χρώμα τους. Στη συνέχεια αφαιρούνται τα τσόφλια και οι κόκκοι αλέθονται σε ειδικούς μύλους για κακάο. Αυτή η διαδικασία παράγει το λεγόμενο βούτυρο κακάο (cocoa butter), το οποίο στην πραγματικότητα είναι ένα λιπαρό υγρό. Αυτό παράγει σκούρα καφέ, πικρά στερεά κομμάτια, από τα οποία τελικά αλέθεται η σκόνη κακάο. Στη συνέχεια συσκευάζεται αγνή και χωρίς πρόσθετα (όπως ζάχαρη).

Πόσο υγιεινή είναι η σκόνη κακάο;

Αν και το κακάο δεν είναι χαμηλό σε θερμίδες, θεωρείται υγιεινό. Άλλωστε είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη και περιέχει άφθονες φυτικές ίνες. Η ήπια διεγερτική δράση που βιώνουν πολλοί άνθρωποι με το κακάο βασίζεται στην περιεκτικότητά του σε θεοβρωμίνη, θεοφυλλίνη και (πολύ λίγη) καφεΐνη. Η καθαρή σκόνη κακάο περιέχει επίσης μέταλλα, ιδιαίτερα μαγνήσιο και κάλιο, καθώς και πολύτιμα αντιοξειδωτικά που προστατεύουν τα κύτταρα μας από την πρόωρη γήρανση.

Το αν το κακάο σας κάνει πραγματικά ευδιάθετους αμφισβητείται. Το σίγουρο είναι ότι περιέχει αμινοξύ τρυπτοφάνη (amino acid tryptophane), το οποίο μετατρέπεται στην ορμόνη της ευτυχίας σεροτονίνη (serotonin) στον εγκέφαλο. Η σεροτονίνη με τη σειρά της έχει ένα αποτέλεσμα ανύψωσης της διάθεσης και μπορεί να βοηθήσει με καταθλιπτικές διαθέσεις. Επιπλέον, το καθαρό κακάο είναι επίσης καλό για την καρδιά και την κυκλοφορία, επειδή οι δευτερογενείς φυτικές ουσίες, που υπάρχουν σε αφθονία, έχουν ιδιότητες μείωσης της αρτηριακής πίεσης και επομένως έχουν θετική επίδραση. Έτσι, μειώνουν τον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων.

Το κακάο δεν θεωρείται κλασικό διεγερτικό, όπως ο καφές που έχει διεγερτική δράση. Ο λόγος για αυτό είναι το αγγειοδιασταλτικό συστατικό θεοβρωμίνη, που τονώνει την καρδιά. Η θεοβρωμίνη επηρεάζει τους ανθρώπους όμοια με την καφεΐνη, αλλά σε πολύ μικρότερη κλίμακα.

Η κατανάλωση κακάο με μέτρο είναι επομένως μια ευχαρίστηση που μπορεί να συμβάλει στην καλυτέρευση της υγείας. Οι υπερβολικές και γενναιόδωρες δόσεις με μέλι ή ζάχαρη μειώνουν πολλές από τις φυσικές ιδιότητες του κακάο.

Διατροφικές αξίες κακάο ανά 100 γραμμάρια
Θερμίδες337
Πρωτεΐνη23 γραμμάρια
Λίπος15 γραμμάρια
Υδατάνθρακες10 γραμμάρια
Ίνες35 γραμμάρια

Σχόλια 0

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με

Top